12 februari 2008

Film - en mycket lukrativ bransch


Ni har hört det förut. Filmbranschens intresseorganisationer gråter ut i media och tycker synd om sina uppdragsgivare. Piratkopieringen sägs kosta miljarder i uteblivna inkomster, ett resonemang som bygger på tanken att alla som laddar hem en film också hade betalat för att se den på bio eller DVD.

Detta tänk är helt uppåt väggarna fel. Nedladdning bör snarast ses som den perfekta marknadsföringen. Och som jag snart kommer att visa är vinstmarginalerna enorma även för smalare filmer. (Beräkningarna gäller dock inte svenska produktioner.)

Först kan vi ta oss en titt på de två filmer som laddas ner mest just i detta nu på The Pirate Bay:

American Gangster (2007).
Kostnad: 650 miljoner kr.
Intäkter: 1,65 miljarder kr (enbart bio).
Vinstmarginal: 1 miljard kr (före DVD-släpp).

Cloverfield (2008).
Kostnad: 162,5 miljoner kr.
Intäkter: 865 miljoner kr.
Vinstmarginal: 702,5 miljoner kr (efter endast 2-3 veckor på bio!).

Detta är två resultat som hade kunnat göra vilken driftig affärsman som helst grön av avund. Trots en intensiv fildelning går bolagen kraftigt på plus redan innan de mycket inkomstbringande DVD-släppen.

För att demonstrera inkomsterna för hyr- respektive köp-DVD kan vi ta oss en titt på:

Shrek the Third (2007).
Kostnad: 1 miljard kr!
Intäkter
Bio: 5,2 miljarder kr.
Köp-DVD: 1.07 miljarder.
Hyr-DVD: 2,07 miljarder.
Totalt: 8,34 miljarder kr.

Vinstmarginal: 7,34 miljarder kr (och då ingår varken merchandise eller DVD-intäkter utanför USA!)

Scoop (2006).
Kostnad: 26 miljoner kr.
Intäkter
Hyr-DVD: 65 miljoner kr (till och med januari 2007).
Bio: 253,5 miljoner kr.
Totalt: 318,5 miljoner kr.

Vinstmarginal: 292,5 miljoner kr (och då ingår inte DVD-försäljning i USA eller resten av världen.)

Dessutom kan bolagen inkassera stora intäkter långt efter en film haft premiär. Ett exempel är Breakfast at Tiffany's från 1961 som för någon vecka sedan sålde 38,839 ex och därmed drog in drygt 2,6 miljoner kronor. För att inte tala om vad TV-bolagen senare betalar för att få rätten att visa olika filmer.

Det är svårt att få fram heltäckande siffror och jag kan förstå att bolagen inte vill offentliggöra ekonomin för varje enskilt projekt. Förmodligen skulle jakten på fildelare te sig än mer stötande i ljuset av de totala vinsterna. Mina siffror ovan är bara en uppskattning utifrån olika delkällor.

Slutsatsen är dock tydlig. Den amerikanska filmbranschen mår prima och går mycket bra. En skräpfilm som Wild Hogs drog in 600 miljoner kr enbart på den amerikanska DVD-försäljningen under 2007. Att investera pengar i ett filmprojekt torde därmed vara en utav de säkraste kapitalplaceringarna man kan göra (förutsatt att man har lite koll så klart!).

Fotnot: Jag är ingen ekonom och det finns säkert avancerade ekonomiska formler att beakta för att mer korrekt återge vinstmarginaler, men jag tycker ändå att min undersökning visar att det är extremt lukrativt att syssla med filmproduktion.
Observera även att jag räknat med 6,50 kr för en dollar.


Källor: Boxoffice Mojo, imdb, The Numbers
Andra bloggar om: film, ,

4 kommentarer:

Anonym sa...

Tack för den sakliga genomgången som satte nytt sken i denna debatt.

Och visst,Wild Hogs var en riktig skräpfilm.Hur man nu lyckades med detta konststycke med tanke på skådespelarna.

PellesReality

S. sa...

Tror jag läste någonstans för ett tag sedan att hela den amerikanska filmindustrin gick med förlust förra året. Är man dock lite källkritisk och analyserande så kan man iof tänka sig att uttalandet är en del av PR krig mot både piratrörelsen och kanske också en del av PR kriget mellan manusförfattarna (vet någon ifall dom fortfarande strejkar...känner att jag inte har koll...) och dom.

Efter att jag sett This Movie Have Not Been Rated Yet idag så känner jag mig paranoid och lite hatisk mot MPAA och andra moralistiska arslen.

Niklas sa...

Många företag har ju det absurda tankesättet att vinsten måste öka hela tiden i all oändlighet. Om man gör en något mindre vinst ett år så ses det som en förlust.

Nu vet jag inte hur det är exakt inom filmindustrin, men mycket tyder ju på att de räknar piratnedladdade exemplar som en förlust.

Fast oavsett vilket görs det ju hela tiden nya filmer och det är ett tecken på att den internationella filmbranschen mår bra. För den investerare som inte får igen sina satsade pengar söker sig nog snabbt vidare till nya objekt.

MPAA och moralismen går alltid hand i hand. För lite humor se detta.

S. sa...

"Intense sequences of frenetic violence & menace, disturbing images & some sensuality"

Skulle dom skrivit det stort på filmpostern skulle jag nog sett den filmen...

Ifall du inte har sett This Movie Have Not Been Rated Yet så tanka den idag. Fruktansvärt rolig och skrämmande.