20 januari 2008

En Bong kommer ut


Jag är nog inte ensam om att ha låtit mig roas av krogrecensionerna i Sydsvenskan under de senaste åren. Alla har inte varit skrivna i samma stil, men många har varit författade i en slags nymodigheternas anda. Varje mening har varit tillskruvad, snitsigt komponerad, och det mustiga bildspråket har ibland gått till överdrift. Likväl har det oftast varit underhållande läsning.

Nu skriver Sydsvenskan om att en av personerna bakom tidningens krogrecensent Bong kommit ut ur den kulinariska garderoben. (Med tanke på den stilistiska variationen vägrar jag att köpa det underliggande påståendet att det bara finns en Bong åt gången!) Han heter Stefan Stenudd, är 53 år gammal och verkar ha många strängar på sin lyra.




På en punkt passar herr Stenudd in i kritikerrollen: hans egna skapande förmåga inom det ämne kan recenserar. För hur skaffar han sig egentligen säkerheten att bedöma mat?

Genom att äta ute ofta. Jag äter all mat på krogen. Lagar bara frukost hemma. Jag kan knappt laga mat även om jag brukar försöka någon gång i halvåret. Igår lyckades jag steka en bit fryst lax så den blev ganska bra.


Först undantaget som bekräftar regeln: litteraturkritikerna som i flertalet fall även har producerat något skrivet på egen hand. Men det är mycket få musikkritiker som själva skapar musik. Filmrecensenterna har sällan några egna filmer på sina meritlistor och teaterkritikerna brukar oftast tillhöra den totalteoretiska förgreningen av dramatikens skrå. På så vis är det helt naturligt, men samtidigt aningen komiskt, att en matkritiker är genomusel på att laga mat.

PS. Är det bara jag som tycker att namnet Bong väcker lustiga associationer?

5 kommentarer:

Anonym sa...

Bong är ett litet sällskap. Inte en enskild person. Om du läser artikeln noga så skiner det igenom i några av formuleringarna, vilket nog också var medvetet även om man vid första anblick ska tro att det har varit en enda person och nu är någon annan person.

Hur många personer handlar det då om? Det vet jag i ärlighetens namn inte i nuläget, och även om jag hade vetat det så hade jag inte valt att avslöja det. Men så mycket vet jag att jag kan bekräfta din misstanke om att den stilistiska variationen beror på att fler personer är - och har varit - inblandade.

Jag ser det som positivt, det gör recensionerna mer intressanta och gör det enklare att dölja personernas identitet vilket ju är en förutsättning för att recensionerna ska bli objektiva och ärliga utan påverkan utifrån. Jag kommer att fortsätta följa Bong med stort intresse. Smaklig måltid!

Anonym sa...

Tycker fortfarande att Bong är en sjukt bra signatur för en anonym krogrecensent, men när det sattes var nog kopplingen än starkare till kroglingot, snarare rökdonet :)

Anonym sa...

Från 1995 fram till mitten på november 2006 var det bara jag som var Bong, och ingen annan. Det blev över 600 recensioner.

Stefan Stenudd

Niklas sa...

Tack för många bra texter, Stefan!

Jag får lita på ditt ord. En följdfråga blir i så fall: Försökte du variera stilen i dina recensioner?

Anonym sa...

Jag försökte inte medvetet variera stilen, men då och då genom åren försökte jag s.a.s. ta nya tag, för att inte allt skulle bli rutinmässigt.
På min hemsida stenudd.se har jag lagt ut en del recensioner från 1995 och framåt. Där kan du jämföra. Jag tror nog att de allihop är ganska lika i stilen - förhoppningsvis ledigare och elegantare med tiden...

Stefan Stenudd