4 februari 2008

Göteborgs Filmfestival 2008 - the end


Då var min filmfestival slut och det enda som återstår är att försöka sig på en halvskojig sammanfattning. Vad var egentligen bäst och vad irriterade mig mest under veckan som gått? Snart vet ni.



Veckans . . .

...bästa: Water Lilies fick mig på fall.

...näst bästa: Herzog gav mig Encounters at the End of the World och jag är mycket tacksam för det.

...snyggaste: Tricks.

...stjärntrio: Tjejerna i Water Lilies.

...kändisobservation: Det bidde bara Andrea Reuter, men jag är nöjd ändå.

...miss: Att inte lyckas pricka in en endaste liten film på favoritbiografen Capitol.

...rumptortyr: Pustervik. Göteborgare, res er upp ur vinterdvalan och protestera ni också!

...vackraste biosalong: Draken, alltid.

...bästa biosalong: Bergakungen 2. Alla ser bra, sitter bra och mår jättebra.

...filmländer: Jag såg filmer från Frankrike (3 st), Belgien (2 st), Tyskland (2 st), USA (2 st), Danmark, Island, Kanada, Mexiko, Nya Zeeland, Polen, Ryssland, Sydkorea och Uruguay.

...danskjävel: Ola Bornedal.

...snittbetyg: Förträffliga 6,9 av 10 efter 18 filmer.

...trendbrott: Dokumentärfilmerna!

..trendbrott nr 2: Inga svenska filmer sågs den här gången...

...irritationsmoment: Mobilerna i mörkret. Ni som gör det tycker så klart att det är lugnt att ha ljudet avstängt, eller hur? Men fasen vad trött jag är på att någon på raden framför kollar tiden på mobilen och samtidigt skickar iväg en ljuskägla mitt i ögat på mig. Sluta genast upp med det. Tack.

...utmaning: Att knåpa ihop en festivalrapport varje dag!

--------------------------------------------------------------------------

Min topp10-lista:

1. Water Lilies
2. Encounters at the End of the World
3. Tricks
4. Continental - a Film Without Guns
5. Funny Games U.S.
6. Just Another Love Story
7. Stranded
8. The Nuclear Comeback
9. Small Gods
10. The Pope's Toilet

Till sist vill jag rikta ett stort tack till alla som orkat läsa mina utförliga festivalrapporter. Era besök på bloggen är uppskattade.

För kortrecensioner och länkar: se mina tidigare festivalrapporter.

3 kommentarer:

S. sa...

Är filmpostern i början av inlägget även den snyggaste?

Niklas sa...

Den ser helt okej ut tycker jag. :-) Filmen som postern tillhör var i alla fall min favorit under veckan.

S. sa...

Jag tycker den är riktigt snygg. Bra val.