12 januari 2008

Mårten Blomkvist och brödrosten


Filmkritikern Mårten Blomkvist ger sig nu också in i den heta fildelningsdebatten. Jag har inte hittat hans krönika på nätet ännu, men i papperstidningen av dagens DN finns en text som dryper av arrogant förnumstighet.


En lustig detalj är att Blomkvist jämför film och musik med......brödrostar! Just det: brödrostar.


Först skriver han att "svenska riksdagsledamöter vill ge bort Steven Spielbergs filmer och Princes musik". Därefter yxar han till med följande tragikomiska jämförelse:

Något mer av deras tillgångar? Min brödrost krånglar, kan jag få en av Steven Spielbergs?


Jag tillhör inte på något sätt de personer som aktivt argumenterar för varken det ena eller det andra inom fildelningsfrågan, men jag reagerar när fler och fler miljonärskramare kastar sig in i debatten med märkliga argument.

En brödrost är ju en brödrost. Så vitt jag vet är spridningen av brödrostar begränsad till den fysiska världen. Filmer däremot kan spridas på en mängd olika sätt tack vare att filmens innehåll, oavsett format, enkelt kan göras om till ettor och nollor. Detta är självklart för de flesta.

Och det borde vara självklart även för Blomkvist.

Jag börjar bli trött på ett upphovsrättsförsvar där argumenten paketeras om med en så ihålig retorik att till och med en mångmiljonärs brödrost kan kidnappas. Nu när Rasmus Fleischer har visat att debatten kan föras på en hög, resonerande nivå, borde det också vara dags för motståndarsidan att släppa sargen och komma in i matchen.

Mårten Blomkvist, å andra sidan, får finna sig i att sitta i utvisningsbåset på obestämd tid.

1 kommentar:

Anonym sa...

Artikeln på nätet:

Nätkopiering

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=2207&a=732769