27 januari 2008

Göteborgs Filmfestival 2008 - förväntningar


I fredags invigdes Göteborgs Filmfestival och i morgon styr jag kosan mot Sveriges andra stad. Det blir tredje året på raken och fjärde gången någonsin som jag besöker festivalen. Dock är det första gången som jag kommer att skriva dagliga festival-
rapporter med både kortrecensioner och andra iakttagelser.

I nuläget har jag bara en film inbokad, Werner Herzogs nya dokumentärfilm Encounters at the End of the World. I övrigt beror filmvalen på platstillgång. Liksom tidigare år har jag införskaffat ett festivalpass (330 kr) som i mån av plats ger mig tre filmvisningar per dag till och med klockan 15:00. Eftersom ordinarie biljettpris är 65 kronor behövs ingen matematiker för att påvisa den ekonomiska fördelen med erbjudandet. Nackdelen är förstås att man går miste om alla slutsålda storfilmer, men dessa kan ju allt som oftast ses på vanlig bio senare under året.

Förväntningarna då? Jo, det är svårt att vare sig ha för låga eller för höga förväntningar på de enskilda filmerna. Det kommer garanterat att vara några jättebra, några bra och säkert också några filmer som är mindre bra. Det roliga är ju ändå att få se filmer som sällan eller aldrig tar sig till Sverige via de vanliga distributionskanalerna och - kanske viktigast av allt - själva upplevelsen av att vara där, att vara en liten del av en stor filmfestival.

Min första festivalrapport dyker upp här på bloggen någon gång under tisdagskvällen.

Inga kommentarer: