2 januari 2008

Jonas Karlsson, August och läsningen

Läs gärna intervjun med Jonas Karlsson här. Jag såg första avsnittet av August och tyckte att det hela artade sig riktigt bra efterhand, mycket tack vare en skicklig Karlsson i titelrollen.

Ett citat ur intervjun:

"Den första bok av Strindberg som jag läste frivilligt på egen hand var ”Tjänstekvinnans son” och den gjorde starkt intryck på mig. Det var någon gång på gymnasiet tror jag. Dessförinnan hade vi nog beordrats att läsa både ”Hemsöborna” och ”Röda rummet”."

Det är rätt intressant det där med hur starkt intryck en frivillig läsning kan göra i jämförelse med en påtvingad dito på en ung människa. Särskilt Röda rummet kan nog upplevas som ett onödigt tvång i alltför tidig ålder. Samtidigt kan man med visst fog anse att de båda verk som herr Karlsson beordrades att läsa tillhör den svenska allmänbildningen och således inte är bortkastad tid ens för en ung man eller kvinna. Eleverna ska fostras, formas och förmås att fortsätta läsa på egen hand. Det milda tvånget är därmed befogat, anser jag.

Inga kommentarer: