20 mars 2008

Sista veckosammanfattningen (kort)


Det var ett tag sedan jag skrev en veckosammanfattning.
Det finns en god anledning till detta: jag är trött på att skriva veckosammanfattningar. Dels för att det tar en massa tid i anspråk, dels för att det blir så väldigt repetitivt. Särskilt efter en vecka med stor konsumtion av film och/eller litteratur.

Nu slutar jag med det och gör som alla andra; när jag känner för att skriva något om en film eller en roman eller en låt - när jag verkligen har något att komma med - då skriver jag om det. Dream-a-Dreamland får inte bli ett nytt Sagolandet (248 recensioner på åtta månader), hur intressant den bloggen nu än var.

Som avslutning kommer därför, för sista gången, en lista (inga recensioner) på den senaste tidens sedda filmer och lästa romaner. Betyg 7 - 10 innebär rekommendation.

LÄST:

Knut Hamsun - Svält. Betyg: 9.
Stig Dagerman - Tysk höst. Betyg: 8.
Jonas Karlsson - Det andra målet. Betyg: 7.
Karin Alvtegen - Svek. Betyg: 6.

SETT:

Into the Wild (2007) av Sean Penn. Betyg: 10.
Die fetten Jahre sind vorbei (2004) av Hans Weingartner. Betyg: 8.
Du & jag (2006) av Martin Jern och Emil Larsson. Betyg: 8.
No Country for Old Men (2007) av Ethan Coen och Joel Coen. Betyg: 8.
Paprika (2006) av Satoshi Kon. Betyg: 7.
Pirates of the Caribbean: Dead Man's Chest (2006) av Gore Verbinski. Betyg: 6.


1 kommentar:

Niklas sa...

Det såg ju inte alltför vackert ut, men jag låter det stå kvar som det står. Som ett rostande monument över veckosammanfattningarnas tid, vintern 2008.