8 maj 2008

Iron Man, lönsamheten och kundernas lojalitet


Iron Man, den senaste av Hollywoods så kallade storfilmer, drog enligt Box Office Mojo in skapliga 200 miljoner dollar den första helgen. Då filmen kostade ca 140 miljoner dollar att spela in, innebär det att man på tre dagar gjorde en vinst på 60 miljoner dollar. 60 miljoner dollar är drygt 365 miljoner kronor i intäkter. På rak arm är det svårt att komma på en bransch där det är så lätt att få lönsamhet i verksamheten, en bransch där intäkterna är så enorma och där kundernas lojalitet behålls år efter år efter år...

Kunderna är mycket lojala, men de borde inte vara det om man ser till hur samma bransch behandlar dem. Branschens girighet är stötande. De bristande mattekunskaperna är skrämmande. Man stämmer folk kors och tvärs och framstår som en samling jättebebisar som vänt framtiden ryggen. Fienden är fildelningen och den ska bekämpas till varje pris.


Apropå stämningar kan man säga att i sammanhanget, med de rekordvinster som faktiskt görs, är 700 miljoner kronor småpengar. Och så länge som den stora massan gillar att gå på bio och köper sina DVD-filmer kan en bojkott aldrig lyckas. Därtill är filmbranschens verksamhet alldeles för lönsam.

Andra bloggar om: fildelning, film och girighet.

1 kommentar:

Anonym sa...

Vad du inte tänker på är att även filmbolagen gör filmer som floppar, har personal som jobbar med annat än den rena produktionen av en film osv. Kostnaderna för att driva företaget är betydligt större en vad en enskild film kostar att producera.