14 april 2008

Gör en bättre film nästa gång!


Sydsvenskan skriver att filmen Morgan Pålsson - Världsreporter bara har setts av 125,000 personer. Dock hade man förväntat sig minst det dubbla och därför är det nu troligt att Lundabolaget Anagram kommer att förlora pengarna som satsades i projektet. Men varför tror producenten Martin Persson att det gått sämre än förväntat?

På något sätt måste vi ha gjort fel i marknadsföringen och kommunikationen med publiken. Vi vet att ”Hipphipp” har en stor publik. Och alla som har sett filmen, förutom ett fåtal recensenter, har tyckt att den har varit rolig.

Tillåt mig att skratta. ALLA som har sett filmen ska alltså ha tyckt att den var bra? Med en sådan möjlighet till feedback borde ju filmens producenter vara världberömda vid det här laget. Dessutom talar man om ett fåtal recensenter när i stort sett hela kritiker-Sverige gav filmen tummen ner. Via kritiker.se kan man se att snittet ligger på drygt en tvåa. Men visst, man kan såga en film och ändå tycka den är rolig. Om det nu är roligheten det handlar om...

En annan bloggare tror att den uteblivna framgången beror på för mycket marknadsföring. Under en viss period fanns nämligen Morgan Pålsson med överallt. Det var dn.se, SVT och medverkan i massvis av andra möjliga och omöjliga sammanhang. Ja, det är sannolikt så att folk tröttnade på filmen redan innan den hade haft premiär...


Tid för ett avslöjande. Jag hör till den grupp människor som tycker Morgan Pålsson är en tråkig karaktär och att begåvade komiker ytterst sällan klarar av nyanserat skådespeleri. Det är möjligen okej för ett humorprogram på teve, men i längre och dramaturgiskt annorlunda form blir det hela tämligen avslöjande.

Därför tänker jag att det är mera troligt att filmen faktiskt inte är tillräckligt bra. Att den faktiskt inte är tillräckligt rolig. Att biofilmer baserade på tevekaraktärer inte är någon garanterad framgång. Kort och gott: att filmen förmodligen är för dålig för att locka den breda massan att öppna sina plånböcker.

Mitt tips till Anagram och alla inblandade i projektet blir därmed följande: Gör en bättre film nästa gång!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Filmen är den 4 mest sedda i Sverige just nu och 5 mest sedda filmen sen i Julas, så jag fattar inte mycket av denna debatt förutom att biobesöken i Sverige generelt är få.

Niklas sa...

De hade i budget räknat med dubbelt så många biobesökare och nu försöker de analysera varför det "bara" kom 125,000. Jag håller med dig om att 125,000 är en jättebra siffra. Kanske tror de att deras gråtande i media ska locka några extra personer till biograferna?