29 februari 2008

Reserapport 3


Taket är vitt. Väggarna är vita. Allting är vitt. Lakanet jag ligger på, liksom kuddarna och täcket. Husen har vita fasader och när morgonsolen reflekteras mot dessa bländas jag, tvingas blunda, hålla händerna för ögonen.

Klockan är tjugo över ett, natten till fredag, och stiftet till min favoritblyerts har just tagit slut. I vanliga fall antecknar jag enbart med bläck, men på sista tiden har jag föredragit den lättare blyertsen. Vilket också förklarar slitaget.

Det här ska bli en reserapport tänker jag och inser hur illa vald min rubrik är. Reserapport är så torrt och ofullständigt, men givetvis korrekt. Reserapport låter som en revisors plikttrogna rubrik till kvittosammanställningen av den där festhelgen i Köpenhamn, Dublin eller Prag när Bengt skulle svetsa samman gänget efter sammanslagningen. Reserapport bär spår av gammal skrivmaskin och rutiga tjänstemannaskjortor och om du lyssnar riktigt noga kan du höra ljudet av pekfingrarna som hamrar in sandiga klichéer från förr.

Jag borde ha valt någon bättre rubrik, något mer uttrycksfullt och precist.

Klockan är nu halv ett och jag håller Bang nummer fyra 2007 i handen och försöker se in i Lindsay Lohans gåtfulla ögon. Är du galen? frågar Bang. Lindsay ler och jag kan inte låta bli att le tillbaks. Fåfängt, drömmande. Våra blickar möts dock inte. Hon tittar åt ett annat håll, ser in i någon annans ögon.

Som av en slump är det bara en halvtimme sedan jag läste ut semesterveckans nionde bok, Fredrik Strages utmärkta ”Fans”. Veckans läsning är således fullbordad två dagar för tidigt och nu ligger jag här med 2453 sidors utökad litterär erfarenhet. Jag känner mig stolt. Bror duktig, bror duglig, han är jag.

Klockan är nu två och jag gör just ingenting alls. Mina tankar vill inte samla sig. Istället viskar mörkret i mitt öra: släck lampan, släpp pennan, slappna av, sov. Sov en stund och vakna sedan upp till en ny morgon, till vårsolsvärmen och de vita väggarnas varma charm…

Reserapport nummer tre, publicerad på självaste skottdagen.

Reserapporten som blev något annat. I morgon flyger jag hem igen.

1 kommentar:

S. sa...

Wow nio böcker. Jag som var så stolt när jag klämde in fyra på en vecka i Grekland föra året.