24 februari 2008

Reserapport 1


Februari på sydliga breddgrader.

En flygresa i ett stort plan med obefintligt benutrymme. Som en sardin i en burk utan lock? Läderimitationen i sätet var dock bekväm.

Mulet väder i södra Spanien. Regnet som öser ner under gårdagens bilfärd från flygplatsen. Ganska varmt i luften ändå. Idag lyser solen bakom tjocka moln. Imorgon kanske den hittar fram igen?

Under resans gång pratar jag med två lärare. Båda gångerna kommer vi in på mina framtidsplaner. Lärare ett säger att jag kan bli lärare som reservplan, om allt annat fallerar. Lärare två avråder mig bestämt från att bli lärare. En tidigare lärare vill inte att någon ska bli lärare. Det är intressant. Det var länge sedan jag ville bli lärare, men i alla fall...

Just nu är jag uppslukad av Sara Stridsbergs Drömfakulteten. Med på resan har jag också en massa andra böcker. Läsandet som livsfilosofi under en vecka.

Jag försöker skumma igenom El País kulturdel. Det går inte så bra. Spanskan är delvis glömd, men kulturbevakningen här är imponerande.

Molnslöjorna har sakta försvunnit från bergssluttningarna. De senaste dagarnas regn har gjort landskapet grönare än vanligt. Sluttningarna ja: ormbunksgrönt och vintergransgrönt och en massa andra nyanser av grönt. I morgon ska jag ta mig en löprunda upp i bergen.

Inga kommentarer: