25 maj 2008

Murakami den vise har talat


I gårdagens DN (24/5) publicerades en mäktig intervju med den japanske författaren Haruki Murakami. Han berättar bland annat om varför David Lynch är så inspirerande (Lynchsan!) och hur en snart 60-årig man fortfarande kan benämnas "ungdomens författare". Det finns många godbitar att plocka av, men mest av allt fastnade jag för ett stycke som i precision och klarhet framstod som textens allra mest lysande passage.

Jag är inte som Balzac, Pusjkin eller Mozart. Jag är inget geni. Balzac behövde bara gräva ett par decimeter ner för att hitta sin berättelse. Jag måste gräva mycket djupt. Kanske femtio meter. Men det besvärar mig inte, jag är en utmärkt grävare. Och jag har ett stort tålamod.

Murakami den vise har talat. Jag bugar mig ödmjukt för mästaren.


Inga kommentarer: