24 maj 2008

Big - en poster helt utan magi


Ett av mina pågående små projekt handlar, som ni säkert lagt märke till, om att hitta magiska filmposters och visa upp dessa här på bloggen. Under tiden som jag letat bilder har jag stött på en hel del mindre lyckade exempel. Några av dessa kan kanske få en egen tråd så småningom, men nu vill jag enbart tala om Big. Postern till filmen Big (1988) alltså. (Och innan jag fortsätter vill jag påpeka att jag har goda minnen av filmen, en rätt harmlös och gullig komedi som lyckas ganska bra med att göra "barnet som förvandlas till en vuxen" alldeles lagom rumsrent och roligt.)

Över till själva bilden. Ett enormt huvud tar upp nästan allt utrymme. I Tom Hanks hår står filmens tagline: Have you ever had a really big secret? Det kunde lika gärna ha stått: Have you ever had a really big head? Huvudet dominerar och är jag på solskenshumör kan jag möjligen tänka mig att ge designern en liten klapp på axeln för att åtminstone ha valt ett porträtt där en liten del av huvudkaraktärens busighet utstrålas. Men i övrigt: nej, nej, nej. Sparsmakad grafik kan vara en tillgång ibland, men här blir det bara fyrkantigt, färglöst och förbannat menlöst.


Är det någon som har den här postern på väggen där hemma? Är det verkligen möjligt? Jag vill gärna träffa den personen och se hur övrig inredning ser ut. Man kan se det som ett estetiskt experiment när jag låtsas vara torprenoverare från teve och kastar Big ner i sopsäcken med ett vargleende. Kanske sänder Tom Hanks nuna ut trygghetssignaler som ger mervärde, men i alla andra aspekter är detta en totalt misslyckad filmaffisch.

Inga kommentarer: